بعضی افراد گمان می کنند استفاده طولانی مدت از دوچرخه ثابت سبب پهن شدن و بزرگی ران ها می شود. در حالیکه این باور صحت ندارد. با یک نگاه به اندام قهرمانان ورزش دوچرخه سواری، می توانید ببینید اندازه ران و باسن آن ها تا چقدر متناسب و زیبا است. در واقع پهنا و شکل لگن یک ویژگی وراثتی می باشد و با ورزش تغییر چندانی نخواهد کرد. اما اگر در هنگام رکاب زدن با دوچرخه ثابت، مقاومت دستگاه را بالا ببریم باسن، ران ، ساق پا، و سایر اندام تحتانی عضله ای تر و قدرتمندتر می شوند.

در مورد افراد چاق، وقتی توده عضلانی افزایش می یابد، ممکن است آن ناحیه حجیم تر و پهن تر به نظر برسد. اما تمرینات صحیح، توده های چربی را کاهش می دهد و با بافت عضلانی جایگزین می کند. این افراد باید روی دوچرخه ثابت با مقاومت کم و سرعت زیاد رکاب بزنند. این روش پاها را لاغر می کند. وقتی پا به اندازه دلخواه لاغر شد، برای سفت کردن ماهیچه ها و عضلانی کردن پا باید مقاومت دستگاه را افزایش بدهند. مقاومت بیشتر دوچرخه های ثابت به وسیله یک مگنت تا 8 درجه قابل تنظیم است.

تاثیر دوچرخه ثابت بر روی ران و لگن

برای کاهش وزن، تمرینات استقامتی که همان تمرینات هوازی و ایروبیک هستند، توصیه می شود. امروزه در بین مردم ورزش ایروبیک به یک سری حرکات ریتمیک مستمر و تکرار پذیر گفته می شود که آن ها را بدون دستگاه های ورزشی انجام می دهند. در حالیکه هر فعالیت ریتمیک طولانی مدت که ضربان قلب را بالا ببرد، ورزش ایروبیک محسوب می شود. وقتی روی دوچرخه ثابت خود هماهنگ با یک موزیک تند رکاب می زنید در واقع مشغول ورزش ایروبیک هستید و از همه مزایای این نوع ورزش بهرمند می شوید.

توجه داشته باشید برای رسیدن به مرحله چربی سوزی می بایست حدود 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید. چون در 15 دقیقه اول بدن فقط قند می سوزاند و بعد از 15 دقیقه به سراغ چربی ها می رود. تعداد جلسات ورزشی در طول هفته می بایست 3 تا 5 جلسه باشد. در واقع کار با دوچرخه ثابت یک ورزش قدرتی- استقامتی است. ولی بر اساس نیاز و هدف خود می توانید یکی از فاکتورها را بیشتر یا کمتر مورد استفاده قرار بدهید. اگرچه بدون رعایت رژیم غذایی مناسب دست یابی به اهداف مورد نظر تقربیا غیر ممکن می شود.

شما با رژیم غذایی نمی توانید کاهش وزن را در موضع مشخصی از بدن متمرکز کنید. اما ورزش این امکان را برای شما فراهم می آورد. در واقع لاغری موضعی فقط با تمرینات ورزشی مناسب امکان پذیر می شود.

انجام تمرینات قدرتی با دوچرخه ثابت باعث کشیدگی و تقویت عضلات شکم و باسن می شود. در کنار این ورزش، شنا و دراز و نشست بسیار تاثیر گذار هستند. به طور کلی انجام ورزش های هوازی، سبب کاهش وزن می شود و با اضافه کردن بعضی از تمرینات قدرتی می توانید کاهش وزن را در موضع دلخواه بدن متمرکز کنید. گرچه ممکن است سایر اندام ها نیز تا حدی لاغر بشوند. پس از دست یافتن به وزن ایده آل می توانید با تمرینات قدرتی بدن خود را عضلانی و سفت کنید.