اغلب ما از دوچرخه ثابت به عنوان یک وسیله صرفا ورزشی استفاده می کنیم. ولی هنوز نمی دانیم این وسیله دقیقا با بدن ما چه می کند.

بعضی روزها که خیلی بی حال و حوصله هستید، زیاد به خودتان فشار نیاورید. تا آن جا که می توانید با این وسیله کار کنید. هرگاه به شدت احساس خستگی کردید، دست از کار بکشید. بی حوصلگی دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد. گاهی اختلالات هورمونی و کمبود بعضی از ریز مغذی ها سبب این مسئله می شود و گاهی تحت تاثیر اتفاقاتی که در اطرافمان رخ می دهد به این مشکل دچار می شویم. خوشبختانه کار با دوچرخه ثابت از جمله ورزش هایی است که سبب ترشح هورمون اندروفین می شود. اندروفین یک مسکن طبیعی است که از غدد مخاطی هیپوتالاموس سرچشمه می گیرد.

دوچرخه ثابت بیش از دوچرخه معمولی باعث عرق ریختن کاربر می شود. از این مسئله تعجب نکنید. چون وقتی با دوچرخه متحرک کار می کنید در فضای آزاد هستید و جریان هوا بدن شما را خنک نگه می دارد. به همین دلیل قبل از کار با دوچرخه ثابت مقداری آب بنوشید و در حین ورزش هم یک بطری آب در دسترس داشته باشید و هر چند دقیقه آب بخورید. با این روش در طول زمان تمرین، بدن هیدراته باقی می ماند و سطح الکتروت متعادل می شود. در نتیجه دمای بدن بیش از حد بالا نمی رود و عملکرد قلبی- عروقی بهبود می یابد. دستگاه تنفسی نیز بهتر عمل می کند. اگر ورزشکار در حین ورزش دم و باز دم منظم وعمیق داشته باشد و مدام اکسیژن تازه به بافت ها برسد، سوخت وساز هم بهتر می شود. در نتیجه چربی سوزی اتفاق می افتد.

نکاتی در مورد دوچرخه ثابت

اینکه در هنگام کار با دوچرخه ثابت در ناحیه باسن کمی احساس ناراحتی کنید، طبیعی است. با گذشت زمان عضلات ران تقویت می شوند و از شدت این ناراحتی کاسته خواهد شد. اما اگر زیادی اذیت می شوید، شورت بالشتک دار بپوشید. این شورت ها از کشاله ران در برابر زین دوچرخه محافظت می کند. ضمن اینکه کفش مناسب نیز باید به پا داشته باشید.

سعی کنید کف کفش کمی سفت باشد تا فشار در سطح پا پخش بشود.

همانطور که از اسم این وسیله پیداست، دوچرخه ثابت در هنگام رکاب زدن هیچ حرکتی نمی کند و به جلو رانده نمی شود. جالب است که بدانید این مسئله برای بدن بسیار چالش برانگیز است. یعنی همین سکون باعث تقویت بیشتر عضلات پا می شود. اما توجه داشته باشید مقاومت دستگاه یا سرعت را آنقدر بالا نبرید که به زانوها و مفاصل آسیب برسد.

هرچه بیشتر با این وسیله کار کنید، عضلات پای شما قوی تر می شود و پاهای خوش فرم تری خواهید داشت. اثر کار با دوچرخه ثابت حداقل پس از سه ماه روی تمام قسمت های پا وحتی باسن نمودار خواهد شد. چون در هنگام این ورزش همه عضلات پا درگیرمی شوند.

هنگام کار با دوچرخه ثابت گاهی بایستید. رکاب زدن در حالت ایستاده فشار بیشتری به عضلات پا وارد می کند. علاوه بر این برای تنوع تمرین، برعکس هم می توانید رکاب بزنید. رکاب زدن معکوس عضلات پشت پا را بیشتر درگیر می کند.

در هنگام کار با دوچرخه ثابت عضلات بالا تنه را نیز به کار بگیرید. به این ترتیب که شکم خود را به داخل بدهید و کمی به جلو خم بشوید و با حرکات پا، شانه ها و کتف را نیز به جلو و عقب ببرید. این کار قفسه سینه را نیز تقویت می کند.