دوچرخه ثابت یکی از قدیمی ترین دستگاه هایی است که توسط بشر برای تناسب اندام و کاهش وزن اختراع شده است. دوچرخه ثابت های امروزی بسیار پیشرفته تر و پیچیده تر از انواع قدمی آن است. اما برای به نتیجه رسیدن باید از این وسیله به درستی استفاده کنید. ضمن اینکه ورزش می بایست جذاب و لذت بخش باشد. افرادی که هنوز تازه کار هستند یا کسانی که مشکل زانو، مفاصل، پشت و اضافه وزن زیاد دارند، به راحتی می توانند با دوچرخه ثابت ورزش کنند. چون دوچرخه ثابت فشار زیادی به کمر و پاها وارد نمی کند.

همچنین با این وسیله، بدی آب و هوا نمی تواند شما را از ورزش محروم کند. شما با داشتن یک دوچرخه ثابت دیگر نیازی به باشگاه رفتن ندارید. زیرا این وسیله به تنهایی برای ورزش هوازی و رسیدن به مرحله چربی سوزی مناسب است.

اگر می خواهید یک دوچرخه ثابت مناسب تهیه کنید اول باید نیازها و ویژگی های بدن خود را در نظر بگیرید. دوچرخه ثابت انواع و اقسام مختلفی دارد. بعضی از آن ها به صورت نشسته و بعضی به حالت ایستاده هستند. دوچرخه ثابت نشسته و حتی مبلی، برای افرادی که کمر درد دارند مناسب است. اگر دوچرخه ثابت را در کنار چند دستگاه ورزشی دیگر استفاده می کنید یک دوچرخه ثابت متوسط برای شما خوب است. اما اگر این دستگاه تنها وسیله ورزشی شما است، نوع پیشرفته تر آن را تهیه کنید تا بهتر برایتان کار کند. دوچرخه ثابت باید با وزن و اندازه اندام کاربر متناسب باشد.

چطور از دوچرخه ثابت استفاده کنیم؟

این وسیله را در جایی از منزل قرار بدهید که به راحتی بتوانید روی آن بنشینید و رکاب بزنید. قبل از شروع ورزش از تنظیم درست آن مطمئن بشوید. زین و دسته ها باید با سطح زمین موازی باشند. اگر زین و دسته خوب تنظیم نشده باشند، در هنگام ورزش ممکن است دچار درد و آسیب دیدگی بشوید. معمولا دوچرخه ثابت ها مانیتوری دارند که زمان، مسافت طی شده، ضربان قلب، ارتفاع و کالری سوزانده شده را به کاربر نشان می دهد.

این اطلاعات برای داشتن یک الگوی ورزشی مناسب بسیار مفید است. حتما از یک برنامه ورزشی که توسط مربی حرفه ای طراحی شده است کمک بگیرید و با برنامه پیش بروید . هر ماه برنامه ورزشی خود را تغییر بدهید.

دوچرخه ثابت را در فضایی قرار بدهید که دمای خوبی داشته باشد. با کفش و لباس مناسب ورزش کنید. برای نصب و تنظیم دوچرخه خود، از فروشنده یا مربی کمک بگیرید. ارتفاع دوچرخه نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد. تنظیم دقیق این وسیله ممکن است تا چند جلسه طول بکشد. آنقدر تنظیمات مختلف را آزمایش کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

روی این وسیله ورزشی قوز نکنید. در هنگام رکاب زدن شکم را به داخل بدهید. در مورد وسیله ورزشی خود تا آنجایی که می توانید اطلاعات جمع آوری کنید.

به آرامی ورزش را شروع کنید. در جلسات اول به بدن خود فشار نیاورید. تمرینات متنوع ای را تجربه کنید. مهم ترین مسئله این است که این دستگاه را به حال خود رها نکنید تا خاک بخورد. تنها خرید یک دستگاه یا وسیله ورزشی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. باید وقت و انرژی بگذارید و از آن استفاده بکنید.