دوچرخه سواری ورزش بسیار مفرح و مناسبی برای رسیدن به آمادگی جسمانی و تناسب اندام است. اگر کم تحرکی رنج می بریید و می خواهید کاری برای سلامت جسم خود انجام بدهید می توانید به سراغ دوچرخه سواری بروید. اما ممکن است فضای مناسبی در نزدیکی منزلتان وجود نداشته باشد یا به دلیل کمبود وقت و نامساعد بودن هوا نتوانید برای انجام این ورزش به بیرون از منزل بروید. در این صورت ما استفاده از دوچرخه ثابت را به شما توصیه می کنیم.

این وسیله جانشین خوبی برای دوچرخه متحرک محسوب می شود. چون دقیقا همان کار را برای بدن شما انجام می دهد که دوچرخه های معمولی انجام می دهند.

دوچرخه ثابت نسبت به دستگاه های دیگر جای کمتری می گیرد. به سادگی قابل حمل است. از ایمنی بالایی برخودار می باشد. تمرینات متنوعی از نظر شدت و مقاومت می توانید با این وسیله انجام بدهید. ارتفاع آن راحت تنظیم می شود.

چگونه با دوچرخه ثابت به تناسب اندام برسیم؟

رکاب زدن روی دوچرخه ثابت با مقاومت مناسب، استقامت و قدرت ماهیچه ها و عضلات ران پا، ساق پا، شکم و بالا تنه را افزایش می دهد. اگر تمرینات به طریقه صحیح و منظم انجام بشود، در حین کارهای روزمره متوجه خواهید شد که فشار کمتری به ستون مهره ها و مفاصل پا وارد می شود. این وسیله با تقویت ماهیچه های شکم، کمر و ستون فقرات به وضعیت قامت شما بهبود می بخشد و فرم زیبایی به پاها و باسن می دهد.

وقتی روی دوچرخه ثابت به سرعت مشغول رکاب زدن هستید، تنفس تندتر می شود و ضربان قلب افزایش می یابد. در نتیجه عملکرد قلبی- عروقی بدن بهتر خواهد شد. این کار بر بهبود سیستم گردش خون و جذب اکسیژن هم تاثیر دارد. از طرفی دامنه فشار خون طبیعی تر می شود. همین فرایند علت اصلی افزایش سوخت وساز بدن است. زیرا چربی های اضافه و کلسترول رگ ها تحت تاثیر اکسیژن تازه و خون رسانی قرار می گیرند.

حتما دوچرخه ثابتی تهیه کنید که با وزن و اندازه بدن شما متناسب باشد. ازنصب درست و تعادل دستگاه مطمئن شوید. اگر خدایی نکرده سابقه ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، عفونی، تنفسی و دیابت را دارید در مورد استفاده از این دستگاه یا هر دستگاه دیگری، با پزشک مشورت کنید.

اغلب دوچرخه های ثابت مجهز به مانیتوری هستند که ضربان قلب، مسافت طی شده، کالری سوزانده شده، زمان، و سرعت را به کاربر نشان می دهند. بعضی از دوچرخه های ثابت حتی چربی احشایی بدن را هم اندازه گیری می کنند. این اطلاعات برای داشتن یک الگوی ورزشی مناسب بسیار ارزشمند است. شدت تمرین در روند کاهش وزن و تناسب اندام بسیار موثر است. ابتدای کار ورزش را با شدت کم شروع کنید تا بدن به تحرک زیاد عادت کند. سپس مرحله به مرحله شدت تمرین را افزایش بدهید. در چند جلسه اول ممکن است با درد عضلات پا مواجه شوید. این مسئله نباید شما را از ادامه تمرین باز بدارد. مگر اینکه درد خیلی شدید و غیر قابل تحمل باشد. در این صورت به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.