همان طور که می دانید دوچرخه سواری یک ورزش هوازی و قلبی- عروقی است که سبب چربی سوزی می شود. اما اگر این دلائل برای داشتن دوچرخه ثابت خانگی کافی نباشد، باید بگوییم دوچرخه سواری برای مغز هم مفید است. دوچرخه سواری چه در محیط بیرون و چه در منزل و با دوچرخه ثابت شخصی، پاها را فعال می کند، چربی های اضافه را از بین می برد و ضربان قلب را افزایش می دهد. محققان معتقدند، رکاب زدن با دوچرخه، تمرینی فوق العاده برای ذهن و روان انسان نیز هست. این کار، ساختار مغز را وسعت می بخشد، در نتیجه ورزشکار می تواند سریع تر فکر کند، بیشتر به ذهن بسپارد و احساس شادابی و نشاط عمیق تری داشته باشد.

مغز انسان از دو نوع بافت به وجود آمده است؛ یکی بخش خاکستری که کلیه سیناپس ها در آن جای دارد و فرمانده بدن محسوب می شود. دوم بخش مرکزی که سلول های سفید هستند و توسط آکسون ها، سلول های خاکستری را به هم مرتبط می کنند و در واقع کانون ارتباط هستند. بنابراین هرآنچه باعث افزایش تعداد این سلول های سفید بشود، برای ما مفید است، زیرا ارتباطات مغز با سرعت بیشتری انجام می شود.

اثرات دوچرخه ثابت بر مغز

متخصصین ورزش بر این باورند که رکاب زدن بر روی دوچه ثابت یا متحرک، همین کار را صورت می دهد؛ به این ترتیب که سلول های سفید مغز را غیر فشرده و روان می کند. 30 دقیقه ورزش با دوچرخه ثابت همه این فواید را در بر دارد. تحقیقات نشان داده پس از 3 ماه کار با دوچرخه ثابت نه تنها پاها قوی می شوند، بلکه سطح نوروتروفیک هم افزایش می یابد. نوروتروفیک همان پروتئینی است که حافظه، استرس و خلق و خو را کنترل می کند.

در تحقیقات گذشته، محققان دریافته بودند دوچرخه سواری سبب کاهش استرس می شود، و این همان دلیلی است که پس از این یافته، به دنبالش بودند. بعد از یک دوره کار با دوچرخه ثابت، کاربر نه تنها به لحاظ روانی احساس بهتری خواهد داشت، بلکه باهوش تر هم خواهد شد.

رکاب زدن بر روی دوچرخه، مانند همه تمرینات ایروبیک باعث رشد هیپوکامپوس که یکی از ارکان ساختار مغزی مرتبط با یادگیری و حافظه است، می شود. دانشمندان به مدت 6 ماه افرادی که دوچرخه سواری را شروع کردند، مورد بررسی قرار دادند. هیپوکامپوس این افراد 2 درصد رشد کرده و قدرت حافظه و مهارت های فکری وجسمانیشان افزایش یافته بود؛ ضمن اینکه مغز این افراد در مقایسه با همسالانشان 2 سال جوان تر مانده بود.

دوچرخه سواری، بیماری های قلبی-عروقی و دیابت را بهبود می بخشد. با تاثیر مثبتی که بر عملکرد و ساختار مغز دارد، قوه ادراک، شناخت و حافظه را تقویت می کند.

پس بیایم از همین امروز سبک زندگی ماشینی و کم تحرک خود را تغییر بدهیم. لزومی ندارد یک دوچرخه بخرید و برای رفتن به فضای مناسب دوچرخه سواری وقت زیادی هدر بدهید. 30 دقیقه رکاب زدن با دوچرخه ثابت با شدت و سرعت متوسط، به طور روزانه، تاثیرات چشمگیری بر روی روان و ذهن انسان دارد. مهم نیست در بیرون از منزل باشید یا در داخل، مهم این است که از همین امروز تصمیم بگیرید این کار را شروع کنید.

شانس کمتر ابتلا به بیماری دیابت و انواع سرطان از جمله فواید رکاب زدن بر روی دوچرخه است. خلق و خوی بهتر، حافظه قوی تر، ارتباطات عصبی قوی تر و از همه مهم تر قلبی سالم تر با داشتن یک دوچرخه ثابت خانگی دور از دسترس نیست.

البته چند نکته ضروری را همیشه به خاطر داشته باشید؛ هرگز بدون کفش ورزشی مناسب، ورزش نکنید. در هنگام رکاب زدن با دوچرخه ثابت شکم خود را به داخل بدهید تا عضلات شکم سفت و تخت بشوند. قبل از ورزش آب بنوشید و در حین ورزش نیز یک بطری آب در دسترس داشته باشید و هر چند دقیقه آب بخورید. به این ترتیب بدن شما هیدراته باقی می ماند. در طول تمرین دم و بازدم عمیق و منظم را فراموش نکنید.