دوچرخه سواری فعالیتی ست که همه به فواید آن آگاهی دارند، اما دلایل متعددی وجود دارد که عده ای زیادی نمی توانند در بیرون از خانه به دوچرخه سواری بپردازند در نتیجه به فکر خرید و استفاده از دوچرخه ثابت می افتند. این وسیله به آسانی در منزل شما قرار گرفته و نیاز بدنتان را به ورزش تامین می کند.

کلیاتی در خصوص دوچرخه ثابت

کاربرد دوچرخه ثابت :

استفاده صحیح از دوچرخه مانند هر وسیله ورزشی دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است و در صورت توجه به این نکته موجب بهبود وضعیت جسمی، کاهش وزن و تناسب اندام و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می گردد.

دوچرخه ثابت انتخاب مناسبی برای افرادی ست که قادر به انجام ورزش در فضای بیرون و باشگاههای ورزشی نیستند، همچنین بسیاری از ورزشکاران حرفه ای برای حفظ آمادگی جسمانی خود و جلوگیری از افزایش وزن از دوچرخه ثابت استفاده می کنند.

امتیازات دوچرخه ثابت :

1- دوچرخه ثابت به نسبت بسیاری از دستگاه های بدنسازی خانگی فضای کمتری را اشغال می کند.

2- استفاده از این دستگاه از ایمنی بالایی برخوردار است.

3-دوچرخه ثابت چون ابعاد نسبتاً کوچکی دارد و اکثراً دارای چرخهایی جهت جابجایی ساده تر هستند به هر کجای خانه به راحتی قابل انتقال می باشد.

4-این دستگاه دارای تنظیم میزان فعالیت از شدت سخت تا ساده می باشد و بسته به نیاز شما قابل تنظیم می باشد.

5- زین دوچرخه ثابت قابلیت تنظیم ارتفاع با توجه به قد و شرایط فیزیکی کاربر را دارد.

فواید پدال زدن با استفاده از دوچرخه ثابت :

1- استفاده از دوچرخه ثابت سبب بالا رفتن قدرت ماهیچه های درگیر فعالیت خصوصاً در ناحیه بالا تنه، ساق پا، ران می شود. در نتیجه استفاده از آن به طور ممتد و طبق یک برنامه مشخص موجب بهبود وضعیت ماهیچه ها در قسمت ستون فقرات و پاها میشود و در اثر فشار کار، کمتر دچار آسیب می شوند.

2-بر اثر بالا رفتن قدرت ماهیچه های قسمت فوقانی بدن نظیر ستون فقرات، شکم و پشت افزایش تعادل در این اندام ها صورت می گیرد. بنابراین وضعیت حرکتی بهبود یافته و فرد احساس خستگی و کسالت کمتری می کند.

3- ورزش با دوچرخه ثابت میزان ضربان قلب را بالا می برد و تعداد تنفس و میزان نیاز بدن به اکسیژن را افزایش می دهد و ادامه یافتن این موضوع برای دقایقی فواید زیادی برای بدن دارد.

بنابراین ماهیچه های تنفسی و قلب در این فعالیت تقویت شده و در اثر استرس ها و فشارهای ناگهانی که امکان بروز آنها وجود دارد مقاومتر می شوند.
وضعیت سیستم گردش خون و تنفسی در این حالت تا میزان زیادی عملکرد بهتری پیدا می کند.

4- پدال زدن با استفاده از دوچرخه ثابت مانند هر ورزش هوازی دیگری کلسترول و چربیهای رسوب کرده در رگهای خونی را از بین می برد.

5- این ورزش همچنین به میزان زیادی موجب کالری سوزی و چربی سوزی در بدن شده و در نتیجه موجب تناسب اندام فرد میگردد.

6-با استفاده از دوچرخه ثابت فشار خون نیز به میزان چشمگیری کاهش می یابد.