دوچرخه اسپینینگ نوعی از دوچرخه ثابت است که بیشتر در باشگاههای بدنسازی وجود دارد.البته برخی از افرادی که مایل هستند در منزل و به صورت حرفه ای از دوچرخه استفاده کنند دوچرخه ثابت اسپینینگ را انتخاب مینمایند.دوچرخه ثابت یکی دیگر از دستگاههای ورزشی هوازی می باشد که البته در این مورد برتری خاصی نسبت به تردمیل یا الپتیکال ندارد و در مقایسه با آنها به میزان کمتری سبب افزایش ظرفیت هوازی فرد می گردد.برای افرادی که جهت بهره مندی از ورزش هوازی به استفاده از دوچرخه ثابت روی می آورند خوب است تا برای دستیابی به نتیجه بهتر آن را با پیاده روی یا دویدن همراه کنند.اما افرادی که می خواهند عضلات ران، ساق پا و لگن خود را تقویت نمایند بهترین گزینه استفاده از دوچرخه ثابت به ویژه نوع اسپینینگ آن است.

دوچرخه اسپینینگ به درد چه کسانی می خورد؟

البته این دوچرخه ها بر روی عضلات اندام های فوقانی بدن شما از جمله قفسه سینه و کتف نیز تاثیرات مثبت زیادی دارد.دوچرخه اسپینینگ همچنین قابلیت تنظیم مقاومت دارد و افراد می توانند بعد از دستیابی به آمادگی بدنی با افزایش مقاومت دستگاه شدت ورزش هوازی انجام شده با آن را بیشتر نمایند و به این ترتیب تقویت عضلات بهتر و بیشتر صورت گیرد.البته شدت تمرین شما بسته به برنامه انتخابی تان کم یا زیاد می شود.

برای افراد مسن تری که قصد دارند برای انجام برنامه های روزانه خود از دوچرخه ثابت اسپینینگ استفاده نمایند بهتر است زمان تمرین خود را در 2 یا 3 تایم از روز انجام دهند تا به یکباره به آنها فشار وارد نشود.

استفاده از دوچرخه ثابت به همه به ویژه کسانی که به هر دلیلی از جمله ابتلا به صرع دچار عدم تعادل هستند یا بینایی آنها ضعیف می باشد و یا مفاصل و استخوانهای آنها دچار مشکل است توصیه می گردد؛ زیرا به دلیل حالت نشسته ای که فرد در زمان استفاده از دوچرخه ثابت دارد حفظ تعادل در او راحتتر می باشد.این ورزش حتی به افرادی که دچار پوکی استخوان هستند بیش از پیاده روی و دویدن توصیه می شود، زیرا فرد در آن مجبور به تحمل وزن خود نیست به همین خاطر احتمال وقوع شکستگی بسیار کمتر است و برای این افراد ورزش ایمن تری محسوب می شود.

البته این اشخاص باید توجه کنند که در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت اسپینینگ وزن خود را بر روی دست و دسته های دستگاه نیندازند و به تنه خود حالت ایستاده و صاف بدهند.همچنین مبتلایان به بیماری دیابت که احتمال بروز زخم در ناحیه پاهایشان بالاست بهتر است به جای پیاده روی از دوچرخه ثابت استفاده نمایند.

البته استفاده از دوچرخه ثابت برای برخی از افراد ممنوعیت دارد که از جمله آن می توان به افرادی که در ناحیه زانو دچار درد هستند و به تازگی بر روی زانوی خود عمل جراحی انجام داده اند و یا درگیری مفاصل کشکک با استخوان ران دارند اشاره کرد.

البته اگر این اشخاص فاصله و زاویه پا با رکاب را به درستی تنظیم نمایند بدون مشکل می توانند از آن استفاده نمایند ولی در صورت تنظیم نامناسب سبب آسیب و افزایش درد در ناحیه زانو می شود.

هر فردی باید پیش از استفاده از اسپینینگ آن را مناسب با شرایط فیزیکی بدن خود تنظیم کند به گونه ای که فاصله زین از فرمان، رکاب و زمین برای او مناسب باشد و هنگام تمرین به او فشاری وارد نشود.به علاوه دوچرخه های اسپینینگ قابلیت تنظیم مقاومت دارند البته افراد مبتدی باید در آغاز کار حداقل تا دو هفته از تنظیم مقاومت آن خودداری نمایند.